Krysningsnivåer - Tilkoblinger - RAILFLEX-system
Den elastiske sporapplikasjonen "Railflex" for kryssingsnivåer kjennetegnes av en komplett skinneisolasjon utført takket være en applikasjon på kontinuerlig elastisk støvel og en elastomer skinneklemmefeste. Dermed unngås direkte kontakt mellom skinnen og dens stålfundament.
Hovedfordeler med elastisk materiale:
- Svært høy evne til å støtte belastninger
- Svært høy evne til å lagre og frigjøre energi
- Utmerket slitestyrke innenfor rammen av gjentatt bruk
- Høy motstand mot støt, selv under negative temperaturer
- God motstand mot kjemiske stoffer og fuktighet
- Svært høy motstand mot kutt og slitasje
- Utmerket opprettholdelse av spesifikasjonene over tid (lite aldring)
Railflex-systemet fungerer både dynamisk og kinematisk.
1. DYNAMISK :
Vibrasjonene som skyldes hjul som ruller på skinnen, filtreres av elastomerstøttene, og deres overføring til fundamentet reduseres takket være den absorberende effekten av isolasjonsmaterialet. Fundamentet er mindre belastet, og forringelsen av det bremses eller stoppes. I tillegg, ettersom skinnen støttes elastisk, reduseres det dynamiske påvirkningsforholdet (hjul på skinne), og hjulet er mindre "aggressivt" mot skinnen, noe som fører til en reduksjon av slitasjen på hjul og skinner.
2. KINEMATISK :
Når en skinne som er festet i henhold til Railflex-systemet, utsettes for en tverrgående belastning på skinneoverflaten, beveger skinnen seg litt til siden mens den bøyer seg lett nedover. Denne skinneovergangen endrer de kinematiske forholdene til den naturlig buede akselens posisjonseffekt og gir en mer energisk tilbakeføring til midten av sporet i rett linje. Disse effektene er også svært gunstige for reduksjon av slitasje på hjul og skinner.
Justering av «RAILFLEX»-systemet til veikryss.
Beskrivelse :
- Systemet som beskrives her, tilbyr følgende fordeler: hurtighet i implementeringen takket være maksimal prefabrikasjon; rask implementering av jernbane- og veitrafikk; enkel utskifting av skinne uten ødeleggelse av veien; ingen vedlikehold.
- Skinner legges på 2 stålgutter.
- De 2 stålguttene er koblet sammen gjennom strømlinjer.
- "Guttene/strømlinjer"-settet utgjør en stiv ramme hvis lengde er variabel i henhold til behovene.
- Et trådnett er sveist mellom de 2 gutter innvendige flater samt utsiden for å sette opp en ramme for materialet som skal implementeres for ferdigstillingsarbeidene av nivåkrysset (betong, sand,...).
- De metalliske rammene er beskyttet mot rust.
- Rammene settes i gutter på en forsterket elastisk støvel og festes med elastomer skinneklemmer.
Mulige alternativer :
- I henhold til kundens forespørsel kan en elektrisk isolasjon av de 2 sporene vurderes.
- Systemet kan planlegges for rette seksjoner så vel som kurver. I dette tilfellet kan en rekkverk være ment for svake radiuskurver. Rekkverket er også helt adskilt fra den metalliske rammen, så fra fundamentet gjennom støtter og elastomervasker.
- Systemet kan implementeres for forskjellige typer skinner.
- Gapet mellom skinnen og de indre flatene på gutter fylles som følger: i bunnen av gutten helles en liten gradering grus på en høyde av 80 cm. Det høyere volumet fylles med et passende industrielt skum. Om nødvendig kan en vannoppsamlingsanordning ved nivåkryssets begge ender foreslås. Begge ender kan tilpasses lokalene. Ved nivåkryssets begge ender er en beskyttelsesanordning mot kobleren planlagt.
Applikasjon :
- Rammene legges ned på bunnen av sporformen.
- Rammene justeres og bringes i linje med sporet.
- Settverket støpes (hurtigstøpende betong)