Ocarina of Time 3DS
Hvis Ocarina of Time er et episk eventyr, må man vel kalle Majora's Mask for et dobbelt episk eventyr. Denne gangen kjemper Link, den hyliske helten, mot tiden for å løse det foruroligende mysteriet med Majora's Mask. Den intrikate oppfølgeren til Ocarina of Time setter mange grafiske høydepunkter og begynner under en forutsetning som ville rystet grunnlaget for de fleste spill. Link opplever gang på gang de samme tre dagene og nettene, slik at han kan utforske sin verden med karakterene som bor der på en helt annen måte enn noen gang før.
Handlingen er i mange videospill ganske sekundær, men i Majora's Mask driver den alt fremover. Historien vever seg som et levende vesen gjennom spillet, kommer til syne her og der og avdekker flere detaljer om landet Termina. Link spiller i dette mystiske eventyret rollen som en godt utstyrt detektiv, som får nye innsikter om livet til kjente karakterer, men også møter mange nye ansikter. Ved første øyekast virker Majora's Mask uvanlig dyster, men som regel er det bare frykten for det ukjente som skaper denne trykkende stemningen. Jo mer Link lærer om verden, desto mindre truende virker den.
Det mystiske forløpet begynner bare tre måneder etter Links triumf over Ganondorf i Ocarina of Time. Link fører Epona på jakt etter sin trofaste fe-venninne Navi gjennom tett tåke. Til Eponas overraskelse dukker plutselig to ondskapsfulle feer opp i tåken, og Links ridedyr trekker seg panisk tilbake. Det viser seg at de to feene er søsken og passende nok heter Tatl og Tael.
Når Link faller til bakken og mister bevisstheten, trer et forkledd Horror-Kid ut av tåken. Den glade, men makabre maskerte tyven stjeler Links Ocarina og svinger seg straks opp på Epona. Link tar selvfølgelig opp jakten, men han vet ennå ikke at han ikke forfølger et vanlig Horror-Kid, men et som er gjennomsyret av den mystiske kraften til Majora's Mask. Mot slutten av forfølgelsen følger Link Horror-Kid uvitende gjennom et magisk portal som fører til et parallelt univers.
Det nye landet som Link finner seg i, heter Termina, og selv om det har mange av de kjente trekkene og innbyggerne fra Hyrule, er det en helt egen verden som Link bare på forvirrende vis er kjent med. Det tar ikke lang tid før Link innser at han har ankommet Termina på det mest uheldige tidspunktet. Ikke bare skaper et Horror-Kid ulykke, drevet av den mørke kraften til Majora's Mask, men månen vil også styrte ned i atmosfæren på bare tre dager og fullstendig ødelegge landet. Link vet at dette ikke kan være en tilfeldighet. Før den fjerde dagen må Link på en eller annen måte løse mysteriet med Majora's Mask og redde Termina fra de gale planene til sin egen måne.
Masker spiller en betydelig rolle i Links eventyr i Termina. Allerede tidlig møter Link en reisende maskeselger. Det er ikke umiddelbart klart om denne tvilsomme karakteren står på den gode eller den onde siden, men han påstår å være den rettmessige eieren av Majora's Mask. Det er også den reisende selgeren som setter en tidsgrense på tre dager for Links heltedåder, i tråd med den ufleksible tidsplanen til den fallende månen. Deretter gir den omreisende representanten for maskeselgeren Link hans første maske, Deku-skal. Mens han bærer denne masken, kan Link snakke med bladfolk som ville ignorere ham i hans menneskelige form.
Når Link tar på seg Goron-huden, går han inn i kroppen til en falt Goron ved navn Darmani. Goron-Link er en av de mest uvanlige Goronene du noen gang vil se. I formen til den steinspisende Darmani har Link et kraftig slag samt evnen til å rulle seg sammen til et pigghjul og rase rundt. Hvis Link derimot tar på seg Zora-masken, forvandles han til en Zora og får evnen til å gli gjennom vannet så raskt som en delfin. Selvfølgelig må Link bruke disse tre maskene ofte for å løse oppgavene i Majora's Mask. Det finnes imidlertid over 20 andre masker som er nyttige for ham på andre måter. Noen masker lar Link snakke med bestemte karakterer, mens andre gir ham spesielle krefter, som evnen til å løpe raskere. Dette åpner ofte for en enorm mengde muligheter.